CLASSICAL RECEPTION 2.0.

DIGITAL ANTIQUITIES AND THE FUTURE OF THE PAST

Los días 1 y 2 de febrero de 2024 tendrá lugar este workshop del que os dejamos toda la información (en inglés, idioma en el que se celebrará, y español), el programa y el libro de abstracts. Para la inscripción, escribir a marginaliaclassicahodierna@gmail.com/ On the 1st and 2nd February 2024 the following workshop will take place. We leave you all the information below (English, the language in which it will be hosted, and Spanish), the programme and the book of abstracts. For the inscription, please send an email to marginaliaclassicahodierna@gmail.com:

Popular and mass culture have had a central role in Classical Reception Studies. Scholars working in this vibrant discipline have benefited greatly from the Internet and new technologies in a broad sense. This is the case, for instance, of certain literary expressions that have found their means of articulation through the Net and that rework the Classical World in numerous and imaginative new ways. A good example is the study of the uses of Antiquity in Fan fiction, a literary genre which cannot be properly understood if not in the context of the World Wide Web, since it has been the vehicle for its dissemination. But the Internet itself can be seen as an object of study insofar it is a vehicle for this dissemination. We are currently witnessing new and unexpected forms of receptions of Antiquity in the context of recent technological developments such as extended reality and artificial intelligence.

The project “Marginalia Classica: Recepción Clásica y cultura de masas contemporánea. La construcción de identidades y alteridades” would like to delve deeper into these interactions in the workshop “Classical Reception 2.0. Digital Antiquities and the Future of the Past”, where we aim to explore the different ways in which contemporary technologies shape our understandings of Antiquity and intersect with Classical Reception studies, including but not limited to the following topics:

  • Classical Reception in/and social media,
  • Classical Reception and Digital Humanities,
  • Classical Reception and Convergence Culture,
  • Virtual Reality and immersive experiences,
  • Classical Reception and Artificial Intelligence,
  • or the impact of technology on creative responses to the Classics and how these have in turn been put to pedagogical uses.

RECEPCIÓN CLÁSICA 2.0.

ANTIGÜEDADES DIGITALES Y EL FUTURO DEL PASADO

Universidad Autónoma de Madrid (España)

1 y 2 de febrero de 2024

La cultura popular y la cultura de masas han ocupado un lugar central en los Estudios Clásicos de la Recepción. Los académicos que trabajan en esta dinámica disciplina se han beneficiado enormemente de Internet y de las nuevas tecnologías en un sentido amplio. Es el caso, por ejemplo, de ciertas expresiones literarias que han encontrado su vía de articulación a través de la Red y que reelaboran el mundo clásico de numerosas e imaginativas formas nuevas. Un buen ejemplo es el estudio de los usos de la Antigüedad en el Fan fiction, un género literario que no puede entenderse adecuadamente si no es en el contexto de la World Wide Web, ya que ha sido el vehículo para su difusión. Pero Internet en sí mismo puede ser visto como un objeto de estudio en la medida en que es un vehículo para esta difusión. Actualmente estamos asistiendo a nuevas e inesperadas formas de recepción de la Antigüedad en el contexto de los recientes desarrollos tecnológicos, como la realidad extendida y la inteligencia artificial.

El proyecto «Marginalia Classica: Recepción Clásica y cultura de masas contemporánea. La construcción de identidades y alteridades» quiere profundizar en estas interacciones en el taller «Recepción clásica 2.0. Antigüedades digitales y el futuro del pasado», donde nuestro objetivo es explorar las diferentes formas en que las tecnologías contemporáneas dan forma a nuestra comprensión de la Antigüedad y se cruzan con los estudios de recepción clásica, incluidos, entre otros, los siguientes temas:

  • La Recepción Clásica en/y redes sociales,
  • la Recepción Clásica y las Humanidades Digitales,
  • la Recepción Clásica y la Cultura de la Convergencia,
  • La Realidad Virtual y las experiencias inmersivas,
  • La Recepción Clásica y la Inteligencia Artificial,
  • o el impacto de la tecnología en las respuestas creativas a los clásicos y cómo éstas a su vez han sido puestas en usos pedagógicos.

BIBLIOGRAFÍA

Jenkins, Henry, Ito, Mitzuko and Boyd, Danah (2015): Participatory Culture in Networked Era: A Conversation on Youth, Learning, Commerce and Politics. Cambridge: Polity Press.

Jenkins, Henry, Ford, Sam & Green, Joshua (2013): Spreadable Media: Creating Meaning and Value in a Networked Culture. New York: New York University Press.

Keen, Tony (2016): “Are Fan Fiction and Mythology Really the Same?”, in Ika Willis (ed.), The Classical Canon and/as Transformative Work, special issue, Transformative Works and Cultures 21. //doi.org/10.3983/twc.2016.0689.

Potter, Amanda (2021): “Towards a Definition of Twenty-First-Century Epic: Audience Responses to Game of Thrones (2011–2019) and His Dark Materials (2019–) as Epic Television”, in Amanda Potter and Hunter Gardner (eds.), Ancient Epic in Film and Television, pp. 217–232. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Stead, Henry (2021): Classical Reception Online, Nuntius Antiquus 17 (2), pp. 17–28.

PROGRAMME

Thursday 1st February 2024

15:00-16:30 CET / 14:00-15:30 GMT / 9:00-10:30 EST / 6:00-7:30 PST

Panel 1. Classical Reception in/and social media.

Chair: Carlos Sánchez

  • Amy Pistone (Gonzaga University) [online]: “Sappho is my Roman Empire”.
  • Sara Palermo (Universidad Autónoma de Madrid), “Online Sappho: Negotiating Forms, Meanings and Platforms”.
  • Oskar Aguado (Universidad del País Vasco), “The Rise of the #RomanEmpire on TikTok and the ‘Decline’ of Hegemonic Masculinity in 21st Century: Trends in Social Media as a Research Topic for Classical Reception Studies”.

16:30-17:00 CET / 15:30-16:00 GMT / 10:30-11:00 EST / 7:30-8:00 PST

Coffee Break

17:00-19:00 CET / 16:00-18:00 GMT / 11:00-13:00 EST / 8:00-10:00 PST

Panel 2. Classical Reception and Fandom

Chair: Luis Unceta

  • Anastasia Bakogianni (Universidad Autónoma de Madrid), “Conversations with Practitioners: How Technology Facilitates Collaboration”.
  • Cristina Salcedo (Universidad Complutense de Madrid), “Can the Internet Erase the Abduction of Persephone?”
  • Amanda Potter (Open University), “Beyond Slash and Het?: The Romantic Possibilities of Circe Fanfiction”.
  • Henry Jenkins (University of Southern California) [online], “Visualizing Homer: Remediating The Iliad in Eric Shanower’s Age of Bronze

Friday 2nd February 2024

9:30-11:00 CET / 8:30-10:00 GMT / 3:30-5:00 EST / 0:30-2:00 PST

Panel 3. Virtual reality and immersive experiences

Chair: Anastasia Bakogianni

  • Antony Makrinos (University College London), “The Future of the Classical Past: Teaching of Classics through VR”.
  • Matthew Nicholls (University of Reading) [online], “Virtual Rome – A Digital Model of the Ancient City”.
  • Sonya Nevin (University of Warsaw) [online], “Digital Animations of Ancient Artefacts for Pleasure and Pedagogy. The Panoply Vase Animation Project”.

11:00-11:30 CET / 10:00-10:30 GMT / 5:00-5:30 EST / 2:00-2:30 PST

Coffee Break

11:30-12:30 CET / 10:30-11:30 GMT / 5:30-6:30 EST / 2:30-3:30 PST

Panel 4. Classical Reception and Digital Humanities

Chair: Cristina Salcedo

  • Henry Stead (University of St Andrews) [online], TBC
  • Luis Unceta Gómez (Universidad Autónoma de Madrid), “Textual Corpora, Databases and Classical Reception Research”.

12:30-13:30 CET / 11:30-12:30 GMT / 6:30-7:30 EST / 3:30-4:30 PST

Panel 5. Classical Reception and Online Communities

Chair: Anastasia Bakogianni

  • Carlos Sánchez (Universidad Autónoma de Madrid), “Theurgy 2.0: Antiquity, Esotericism, and the Internet”.
  • Patricia Gwodz (Universität Potsdam) [online]: “Fictionalizing Ancient Narratives on Wattpad: A Comparative Look at Collaborative Writing”.

13:30-15:00 CET / 12:30-14:00 GMT / 7:30-9:00 EST / 4:40-6:00 PST

Lunch

15:00-16:00 CET / 14:00-15:00 GMT / 9:00-10:00 EST / 6:00-7:00 PST

Panel 6. Classical Reception and blogging

Chair: Sara Palermo

  • Tori Lee (Boston University) [online], “Mixed Media: Past and Potential of Social Media for Classics”.
  • Liz Gloyn (Royal Holloway, University of London) [online], “Classically Inclined: Reflections on a Dozen Years of Blogging”.

16:00-16:30 CET / 15:00-15:30 GMT / 10:00-10:30 EST / 7:00-7:30 PST

Concluding remarks.